WEBXway

Z przyjemnością przedstawiamy wygląd i niektóre już zaimplementowane funkcje nowej odsłony systemu lokalizacji WEBXway. Wszystkie komponenty usługi produkowane są i dostarczane wyłącznie przez firmę Inventia. Dotychczas podstawowym narzędziem była aplikacja XwayMap przeznaczona do monitorowania, przeglądania i analizowania danych. W ubiegłym roku podjęliśmy decyzje o przeniesieniu aplikacji i architektury systemu całkowicie na platformę internetową.

WEBXway to przejrzysta i wygodna w użytkowaniu aplikacja składająca się z kilku modułów funkcjonalnych:

  • mapowego – wykorzystującego mapy OpenStreetMaps – z centralnym obszarem mapy dla pokazania śladu/śladów pojazdów oraz panelami funkcyjnymi  po lewej i prawej stronie ekranu oraz obszarem wykresu położonym u jego dołu, dającym unikalną możliwość prezentowania na wykresie wielu sygnałów, zarówno analogowych, jak i cyfrowych,
  • raportów – dostarczane w 3 formatach: xls, PDF i w formie podglądu,
  • powiadomień i generowania zdarzeń użytkownika – to kolejne unikalne rozwiązanie dające możliwość sprawdzania przez użytkownika żądanych koincydencji pomiędzy sygnałami i zdarzeniami generowanymi przez terminale telematyczne,
  • odczytu tachografów i kart kierowców.

Ostatnie dwa moduły są obecnie testowane w zespole developerskim.

Przy okazji modernizacji zaprojektowaliśmy pewne elementy od nowa. Najbardziej zmienił się wygląd i grafika interfejsu. Użytkownicy będą musieli przyzwyczaić się do nowego, czytelnego sposobu nawigacji, nawiązującego do opcji  z aplikacji instalowanej lokalnie. Wstępne testy wydają się obiecujące i liczymy na to, że nowa architektura zostanie dobrze przyjęta. Wygląd zewnętrzny to nie wszystko. Zmiany sięgają głębiej. Pominiemy szczegóły techniczne, gdyż jest to nasza tajemnica. Główna zmiana to zastosowanie zupełnie nowego silnika bazy danych przeznaczonego do gromadzenia danych pomiarowych przesyłanych często w dużych ilościach. Jednocześnie jest to architektura, która udostępnia zarejestrowane dane równie szybko jak je gromadzi. Tak jak w poprzedniej wersji również udostępniamy użytkownikom możliwość zarządzania swoimi obiektami z poziomu przeglądarki.

Zupełnie nowa grafika to główna zmiany w interfejsie widoczna zaraz po zalogowaniu. Mapa nadal zajmuje pozycję centralną i jest najważniejszym elementem monitorowania online. W wersji internetowej postawiliśmy na otwarte mapy (opensource), które są aktualizowane przez użytkowników z całego świata. Dzięki temu zabiegowi będziemy mogli wydawać znacznie częstsze aktualizacje niż w poprzedniej wersji. Nie zabraknie również znanych paneli nawigacyjnych, jakie były dostępne w wersji desktopowej. Pojawią się również nowe, dotychczas niedostępne, np. wykres bieżący z możliwością kreślenia dowolnego trendu wybieranego z zarejestrowanych danych. Nowe panele będą stale zadokowane, ale będzie możliwa zmiana ich rozmiaru. Każdy użytkownik będzie mógł spersonalizować ustawienia aplikacji według własnych upodobań oraz zapisać je w swoim profilu.

Panel administracyjny otrzymał również nową szatę graficzną. Tak jak dotychczas będzie możliwa rejestracja urządzenia, zarządzanie zasobami sprzętowymi oraz personalnymi. Większość funkcji pozostanie w niezmienionej logice działania i pozwoli na modyfikację właściwości swoich obiektów i zasobów. Zmieniamy natomiast system nadawania uprawnień dla użytkownika. W nowej wersji administrator klienta będzie mógł nadawać zróżnicowane uprawnienia użytkownikom, czyli do funkcji monitorowania, przeglądania danych historycznych, generowania raportów, zarządzania obszarami POI, bądź dostępu do konfiguracji swoich urządzeń. Nowością będą uprawnienia do poszczególnych sygnałów pomiarowych oraz zdarzeń obiektowych (np. tankowanie). Osoba administrująca będzie mogła przyznać lub odebrać innemu użytkownikowi uprawnienia do konkretnych sygnałów na wybranych obiektach monitorowania. Podobne zasady będą dotyczyć formularzy raportów. Panel administracyjny będzie też udostępniał dziennik pokładowy, logujący zmiany wprowadzone przez użytkowników.

Także Silnik raportowy został napisany całkowicie od początku. Projektowaliśmy go specjalnie do nowej struktury bazy z uwzględnieniem pracy wielowątkowej oraz możliwością replikacji w przypadku rozszerzania zasobów obliczeniowych. Nowe raporty będą działać w trybie na żądanie oraz w trybie harmonogramu. Początkowo będą obsługiwać wyłącznie zlecenia oparte na czasie.
W kolejnym etapie dodamy obsługę zdarzeń obiektowych. Wybrany raport będzie generowany w przypadku rzeczywistego wystąpienia zdarzenia np. przekroczenie prędkości. Gotowe raporty będą przechowywane w systemie oraz wysyłane pocztą elektroniczną, jako załącznik. Planujemy odtworzenie na platformie internetowej wszystkich szablonów raportowych, jakie są dostępne w obecnej wersji. Wprowadzimy przy tej okazji liczne zmiany w formie prezentacji, ale ogólna idea pozostanie zachowana. Tak jak dotychczas raporty będzie można pobierać w formie pliku .pdf oraz .csv na lokalny dysk komputera. Dodamy także archiwum raportów, gdzie będą składowane wszystkie wygenerowane formularze z możliwością powrotu do przeglądania i powtórnego odczytu.

Generator raportów zaplanowanych będzie jednocześnie pełnił funkcje modułu powiadomień. To nowa funkcjonalność, której nie ma w aplikacji XwayMAP. Powiadomienia sprowadzą się do wysyłania komunikatów do użytkownika z informacją o wystąpieniu istotnego wydarzenia, np. otwarcia przestrzeni ładunkowej w niedozwolonym miejscu. Powiadomienia będą wysyłane pocztą oraz poprzez wiadomości SMS. Dystrybucja wiadomości będzie realizowana również, gdy nie jesteśmy zalogowani i nie monitorujemy sytuacji na bieżąco.

XwaySystem przechodzi metamorfozę. Dzień za dniem zbliżamy się do premiery nowej wersji. Oficjalna data nie jest jeszcze ustalona. Wciąż trwają prace nad implementacją części funkcjonalności. Wstępnie planujemy udostępnić nową wersję systemu w czwartym kwartale 2018. Wtedy wszyscy użytkownicy programu XwayMap będą mogli logować się do nowej aplikacji bezpośrednio w swojej ulubionej przeglądarce web. Niedługo udostępnimy zainteresowanym użytkownikom nowy interfejs do testów. Zapraszamy do udziału w programie testowym. Czekamy również na uwagi lub sugestie, jakie funkcjonalności powinien oferować.

Przy opracowaniu projektu skorzystaliśmy z dofinansowania unijnego w ramach programu Działanie PO IR 2.3.2 Bony na Innowacje dla MŚP, numer projektu POIR.02.03.02-14-0014/16-01, „Opracowanie i wykonanie platformy internetowej GreenWay wraz z odczytem tachografów i kart kierowców oraz modułem powiadomień.”

Więcej informacja na: Xway.pl